Minint 34–ąsias Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo – 1990 metų kovo 11-osios – metines, Tarptautinė komisija kvietė visas Lietuvos ugdymo institucijas (mokyklas, lopšelius-darželius bei kt. švietimo įstaigas) dalyvauti pilietinėje iniciatyvoje „GYVASIS TAUTOS ŽIEDAS“. Nacionalinę pilietiškumo iniciatyvą minėta komisija vykdė kartu su šios idėjos autoriumi – Panevėžio Kastyčio Ramanausko lopšeliu-darželiu. Veiklų tikslai: patraukliai ir žaismingai paminėti vieną svarbiausių mūsų valstybės istorinių datų, skatinti jaunimo pilietinį aktyvumą, domėjimąsi savo šalies istorija, prisiminti, kokiomis sąlygomis ir kaip buvo atkurta Lietuvos Nepriklausomybė 1990 metais, kaip ji buvo ginama, kaip buvo siekiama jos įtvirtinimo, sustiprinimo ir tarptautinio pripažinimo.
Endriejavo pagrindinei mokyklai prisijungus prie minėtos iniciatyvos, vyresnių klasių mokiniai pilietiškumo pagrindų pamokų metu pasitikrino žinias viktorinoje apie Kovo 11-ąją, kūrė tautinę simboliką.
Šiandieninėje Lietuvoje, mokinių akimis, dominuoja laisvas gyvenimas, perteklinis vartojimas, linksmybės, plačios galimybės. Kaip žinia, istorija – praeities mokytoja, tad palyginimui – auga nauja, nepriklausomos Lietuvos karta, kuri nestovi eilėse prie ledų ir chalvos, nebrenda per pusnis ir purvą, nenešioja plyta trintų džinsų, neklauso juostinių magnetofonų ir, tikriausiai, nešoka prie savadarbės šviesos muzikos. Daugeliu atveju tie, Nepriklausomybės laikų vaikai, nebelaksto ,,JAW“-omis bei ,,IŽ“-ais, nebežaidžia iki išnaktų futbolo ten, kur vartus atstojo dvi skardinės, nebečiuožia nuo sniego kalvų, nesėdi ant pašto laiptų, degant vieninteliam pakrypusiam gatvės žibintui… Esant mobiliems telefonams, skirtingai nuo mūsų, juos labai greitai suranda…Atrodo, jog šiandieninė mokykla – gyva organizacija, konstruojanti savo realybę, susibūręs mokytojų žiedas, turintis savo idėjų pasaulį, augantys vaikai, reikalingi moderniai Lietuvai. Santykiai su mokiniais, kurie dažniausiai kalba emocijomis, tarsi žvakė vėjyje – prigęsta ir vėl blyksteli nauja šviesa, kurdami naujas formas. Kai kam šie paskutiniai metai mokykloje gali išlikti kaip gėlė ant tako, per svetimus dalykus atrandant save…
Kompleksinis Nepriklausomybės atkūrimo dienos paminėjimas, praeities ir dabarties dramaturgija su komparatyvistiniais elementais gali būti fragmentinė iliustracija to, kaip kaip buvo bei kaip yra…
Arūnas Mikalauskas
Endriejavo pagrindinės mokyklos
Istorijos ir pilietiškumo pagrindų mokytojas